Met de oplossingen van de Akoestiekwinkel genieten van een stil vaarseizoen.

Een nieuw en stil vaarseizoen

Voor een stil vaarseizoen
Het wordt weer hoogtijd om de boot te inspecteren voor vaarseizoen 2018! Het weer wordt aangenamer en het kriebelt weer om het water op te gaan. Maar er valt altijd wel wat te klussen in en om de boot. Wij horen veel klanten die het idee hebben om dit jaar toch maar eens de isolatie te verbeteren, of te vernieuwen, voor meer vaarcomfort, wij adviseren u daar graag in. 

Dit vaarseizoen hebben wij goed nieuws voor u: Korting voor iedereen! In het verleden was de staffelkorting alleen voor zakelijke klanten, dit jaar genieten ook onze particulier klanten van dit voordeel. Dus pak uit, en pak in die boot! 

Oud absorptiemateriaal vervangen voor nieuw én beter Absorptieschuim
Veel van onze klanten gaan dit voorjaar de machinekamer of motoromkasting voorzien van nieuwe isolatie- of absorptiematerialen. Dit wordt meestal gedaan omdat het oude materiaal zijn beste tijd wel heeft gehad. In het verleden werd er vaak noppenschuim toegepast in de motorruimte met de gedachte dat dit het beste zou zijn. Het tegendeel is waar. Gebruik nooit noppenschuim in een boot, jacht of sloep! Dit materiaal heeft namelijk geen beschermende toplaag waardoor olie, vocht en vuil in het schuim dringt. Dit verkort de levensduur van het materiaal en geeft uiteindelijk een vies aangezicht (in een droge en schone omgeving is het een prima product). Wij adviseren in de jacht- en scheepsbouw een vlakschuim met een beschermende toplaag die past in uw situatie. De twee meest voorkomende toplagen zijn de PU en GW- toplaag.  De PU-toplaag kan worden gebruikt bij omgevingstemperaturen tot 80 á 90°C en bij temperaturen tot 150°C een absorptiemateriaal met een GW-toplaag (dit kan per product verschillen).

Motorgeluid absorberen
Motorgeluid moet niet alleen geïsoleerd maar ook worden geabsorbeerd. Op deze manier kan geluid minder uit de machinekamer of omkasting lekken via naden, kieren en luchtschacht. Pak de motor zoveel mogelijk in met een zo’n dik mogelijk absorptiemateriaal met de juiste hittebestendigheid. Hoe dikker het toegepaste absorptiemateriaal des te beter het eindresultaat. Welke absorptiemateriaal u gebruikt hangt van gewenste eigenschappen af die u terugvindt op de diverse productpagina’s. Een eigenschap kan zijn de hittebestendigheid, bepaalde toplaag of kleur van het materiaal.

Absorptiematerialen

  • Merfocell PU: Absorptieschuim voorzien van een olie, vuil- en vochtdichte toplaag. Bestand tot temperaturen tot +80 °C.
  • Acusticab: Absorptieschuim voorzien van een olie, vuil- en vochtdichte toplaag, bestand tot temperaturen tot +80 °C.
  • Merfocell GW: Absorptieschuim voorzien van een glasdoekweefsel toplaag, bestand tot temperaturen tot +110 °C.
  • Flamex GW: Absorptieschuim voorzien van een glasdoekweefsel toplaag, bestand tot temperaturen tot +150 °C, alleen op een vlakke ondergrond toe te passen.
  • Merfocom: Luxe combinatieplaat met een Isomat kern en geluidsabsorptie. Glasdoekweefsel toplaag, bestand tot temperaturen tot +110 °C.

Afwerking voor absorptiematerialen

  • Acustitape : Afplakband gemaakt van een zelfklevende PU-film. Geschikt voor het afplakken van Acusticab, Flamex PU en Merfocell PU.
  • Merfotape GW : Afplakband met een glasdoekweefsel toplaag. Geschikt voor de naden tussen platen Flamex GW, Merfocom en Merfocell GW.

Motorgeluid isoleren
Motorgeluid isoleren doet u met een combinatie van isolatie- en absorptiematerialen. Maar u begint met een basis van isolatie, zware massaplaten. Laagfrequent motorgeluid wordt het best tegengehouden als een luik, wand, omkasting of kap zo zwaar mogelijk is gemaakt. Massa = Isolatie. Voor het isoleren van dergelijke vlakken gebruikt u Isomat. Er zijn twee varianten Isomat, voor kleine klussen Isomat TS en voor grote klussen Isomat KE. U lijmt Isomat vast aan de ondergrond met Contactlijm. Deze ondergrond is meestal van hout of polyester. Hoe zwaarder u de afscheiding tussen de motor en uw oren maakt des te hoger de isolatiewaarde. Dit geldt ook voor de vloer of het dek. Heeft u nog geen omkasting over de motor maar hier wel plaats voor dan is dit een aanrader. Wij adviseren om hier Merfoplex voor te gebruiken.

Isolatiematerialen

  • Isomat TS : Zware kunststof isolatieplaat.
  • Isomat KE : Zware rubber/bitumen isolatieplaat (minimale afname 5 m²).
  • Merfocom : Luxe combinatieplaat voor isolatie en absorptie. 
  • Merfoplex : Zware akoestische constructieplaat.

Dit jaar de schroef, boegschroef of aandrijving isoleren?
De schroef, en vooral de boegschroef, kunnen voor meer geluidsoverlast zorgen, in het hele vaartuig, dan u zou denken. Trillingen van zowel de motor(en) als de schroeven reizen gemakkelijk door het casco (scheepshuid). Door de sandwich-ontdreuning methode toe te passen wordt dit probleem sterk vermindert. Deze vorm van isoleren (ontdreunen) wordt toegepast voor het verminderen van o.a. cavitatie en boegschroef geluid. Door tenminste één vierkante meter rondom de schroef, aandrijf- schroefas, boegschroef of de motor(en) sandwich-ontdreuning aan te brengen kunt u het geluidsprobleem enorm verminderen. 

Isolatie- en ontdreuningsproducten

  • Vibradamp A90P : 2 componenten pasta voor het ontdreunen van staal en polyester. Gebruikt in combinatie met Zincor staalplaatjes.
  • Isomat TS : Kunststof isolatieplaat met hoge densiteit voor het isoleren van lichte polyester wanden, luiken en scheepshuid.

Vragen? Contact
Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Kijkt u dan eens op onze boot & jachtpagina voor meer oplossingen over geluidsisolatie aan boord. Mist u nog informatie? Neemt u dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder.