Met de oplossingen van de Akoestiekwinkel genieten van een stil vaarseizoen.

Een nieuw en stil vaarseizoen

Voor een stil vaarseizoen
Het wordt weer hoog tijd om de boot te inspecteren voor vaarseizoen 2018! Het weer wordt aangenamer en het kriebelt weer om het water op te gaan. Maar er valt altijd wel wat te klussen in en om de boot. Wij horen veel klanten die het idee hebben om dit jaar toch maar eens de isolatie te verbeteren, of te vernieuwen, voor meer vaarcomfort. Wij adviseren u hier graag in! 

Dit vaarseizoen hebben wij goed nieuws voor u: Korting voor iedereen! In het verleden was de staffelkorting alleen van toepassing op zakelijke bestellingen, maar dit jaar genieten ook onze particulier klanten van dit voordeel. Dus pak uit, en pak in die boot! 

Oud absorptiemateriaal vervangen voor nieuw én beter Absorptieschuim
Veel van onze klanten voorzien dit voorjaar de machinekamer of motoromkasting van nieuwe isolatie- of absorptiematerialen. Dit wordt meestal gedaan omdat het oude materiaal zijn beste tijd heeft gehad. In het verleden werd er vaak noppenschuim toegepast in de motorruimte met de gedachte dat dit de beste oplossing zou zijn. Het tegendeel is waar. Gebruik nooit noppenschuim in een boot, jacht of sloep! Dit materiaal heeft namelijk geen beschermende toplaag waardoor olie, vocht en vuil in het schuim dringt. Dit verkort de levensduur van het materiaal en geeft uiteindelijk een vies aangezicht (in een droge en schone omgeving is het een prima product).

Wij adviseren in de jacht- en scheepsbouw een vlakschuim met een beschermende toplaag die past in uw situatie. De twee meest voorkomende toplagen zijn de PU en GW- toplaag. De PU-toplaag kan worden gebruikt bij omgevingstemperaturen tot 80 á 90°C en absorptiemateriaal met een GW-toplaag bij temperaturen tot 150°C (dit kan per product verschillen).

Motorgeluid absorberen
Motorgeluid moet niet alleen worden geïsoleerd, maar ook geabsorbeerd. Op deze manier kan geluid minder uit de machinekamer of omkasting lekken via naden, kieren en de luchtschacht. Pak de motor zoveel mogelijk in met een zo’n dik mogelijk absorptiemateriaal met de juiste hittebestendigheid. Hoe dikker het toegepaste absorptiemateriaal, des te beter het eindresultaat. Welk absorptiemateriaal u gebruikt hangt van de situatie af. U kiest een product dat de juiste eigenschappen heeft voor de omgeving in kwestie, bijvoorbeeld hittebestendigheid, bepaalde toplaag of kleur.

Absorptiematerialen

  • Merfocell PU: Absorptieschuim voorzien van een olie, vuil- en vochtdichte toplaag. Bestand tegen temperaturen tot +80 °C.
  • Acusticab: Absorptieschuim voorzien van een olie, vuil- en vochtdichte toplaag. Bestand tegen temperaturen tot +80 °C.
  • Merfocell GW: Absorptieschuim voorzien van een glasdoekweefsel toplaag. Bestand tegen temperaturen tot +110 °C.
  • Flamex GW: Absorptieschuim voorzien van een glasdoekweefsel toplaag. Bestand tegen temperaturen tot +150 °C. Alleen op een vlakke ondergrond toe te passen.
  • Merfocom: Luxe combinatieplaat met een Isomat kern en geluidsabsorptie. Glasdoekweefsel toplaag bestand tegen temperaturen tot +110 °C.

Afwerking voor absorptiematerialen

  • Acustitape : Afplakband gemaakt van een zelfklevende PU-film. Geschikt voor het afplakken van Acusticab, Flamex PU en Merfocell PU. Bestand tot 80 °C.
  • Merfotape GW : Afplakband met een glasdoekweefsel toplaag. Geschikt voor de naden tussen platen Flamex GW, Merfocom en Merfocell GW. Bestand tot 60 °C.

Motorgeluid isoleren
Motorgeluid isoleren doet u met een combinatie van isolatie- en absorptiematerialen. Maar u begint met een basis van isolatie, zware massaplaten. Laagfrequent motorgeluid wordt het best tegengehouden als een luik, wand, omkasting of kap zo zwaar mogelijk wordt gemaakt. Massa = Isolatie. Voor het isoleren van dergelijke vlakken gebruikt u Isomat. Er zijn twee varianten Isomat, voor kleine klussen gebruikt u Isomat TS en voor grote klussen Isomat KE. U lijmt Isomat vast aan de ondergrond met Contactlijm. Deze ondergrond is meestal van hout of polyester. Hoe zwaarder u de afscheiding tussen de motor en uw oren maakt des te hoger de isolatiewaarde. Dit geldt ook voor de vloer of het dek. Heeft u nog geen omkasting over de motor, maar is hier wel plaats voor dan is dit een aanrader. Wij adviseren om hier Merfoplex voor te gebruiken.

Isolatiematerialen

  • Isomat TS : Zware kunststof isolatieplaat.
  • Isomat KE : Zware rubber/bitumen isolatieplaat (minimale afname 5 m²).
  • Merfocom : Luxe combinatieplaat voor isolatie en absorptie. 
  • Merfoplex : Zware akoestische constructieplaat.

Dit jaar de schroef, boegschroef of aandrijving isoleren?
De schroef, en vooral de boegschroef, kunnen voor meer geluidsoverlast zorgen in het hele vaartuig dan u zou denken. Trillingen van zowel de motor(en) als de schroeven reizen gemakkelijk door het casco (scheepshuid). Door de sandwich-ontdreuning methode toe te passen wordt dit probleem sterk vermindert. Deze vorm van isoleren (ontdreunen) wordt toegepast voor het verminderen van o.a. cavitatie en boegschroefgeluid. Door tenminste één vierkante meter rondom de schroef, aandrijf- schroefas, boegschroef of de motor(en) sandwich-ontdreuning aan te brengen kunt u het geluidsprobleem enorm verminderen. 

Isolatie- en ontdreuningsproducten

  • Vibradamp A90P : Tweecomponenten pasta voor het ontdreunen van staal en polyester. Gebruikt in combinatie met Zincor staalplaatjes.
  • Isomat TS : Kunststof isolatieplaat met hoge densiteit voor het isoleren van lichte polyester wanden, luiken en scheepshuid.

Buitenboordmotor isolatie
Voor het isoleren van de buitenboordmotor en de bun is er ook een tipspagina, hier leest u alles over het isoleren en de gebruikte materialen voor de buitenboordmotor

Vragen? Contact
Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Kijkt u dan eens op onze boot & jachtpagina voor meer oplossingen voor geluidsisolatie aan boord. Mist u nog informatie? Neemt u dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder.