Vloer, dek en luik isoleren

Wat is het probleem? 
Dek- en vloerisolatieEen lichte vloer, dek of luik boven de motor lekt vaak motorgeluid waardoor het buiten zitten vaak niet echt comfortabel is. Vooral bij langere tochten wordt de overlast als vermoeiend ervaren. De overlast in de stuurhut is niet alleen te wijten aan een slecht geïsoleerde vloer maar ook aan het feit dat geluid niet weg kan terwijl dit buiten wel kan. Het “opgesloten geluid” zorgt dan voor een gonzend geluid en wordt ervaren als druk op de oren. Zeker bij kleinere stuurhutten is dit het geval.

Wat is de oplossing?
De beste oplossing voor de vloer en het dek is zwevend opstellen (ontkoppelen van het casco) en isoleren door het toevoegen van massa. Voor het isoleren van luiken is ook toevoegen van massa de beste oplossing.  

De vloer en het dek zwevend maken
Voorzie de spanten van stroken Regufoam of het alternatief Agglomer. Op deze trillingsisolerende stroken komt de vloer of het dek te liggen. Regufoam en Agglomer Strips zijn verende producten die zorgen voor de onderbreking tussen het casco en het dek of de vloer. Een zwevende vloer vermindert contactgeluid. 

In een afgebouwd schip kan een vloer meestal niet zwevend op de spanten worden gelegd omdat het schip van binnen is afgetimmerd. U kunt de vloer dan isoleren door Isomat op de bestaande vloer aan te brengen. Een ontkoppeling wordt dan verkregen door over de Isomat Agglomer met een dikte van10 mm aan te brengen met daarover een dragende plaat zoals multiplex. Over deze plaat wordt dan de vloerbedekking geplaatst. Let op dat deze vloer nergens het casco raakt!

De vloer isoleren met massa
Een vloer of dek wordt gëisoleerd door deze te voorzien van Isomat KE of Isomat TS. Het toevoegen van massa zorgt voor een beter isolatie. Hoe zwaarder de vloer wordt, hoe hoger de isolatiewaarde zal worden. Isomat kan worden afgewerkt met bijvoorbeeld multiplex (het beste resultaat wordt behaald door alles te verlijmen). Hier over komt de afwerkvloer zoals vloerbedekking. Beide Isomat soorten, Isomat KE en TS, kunnen ook direct worden voorzien van vloerbedekking maar een sandwich-constructie geeft een nog iets beter resultaat. 

In plaats van Isomat kunt u ook Merfoplex platen als vloer gebruiken, geplaatst op Agglomer of Regufoam Strips voor ontkoppeling. U heeft dan geen Isomat en geen multiplex nodig!

Tip
Voorzie het plafond van de stuurhut van absorptie materiaal van tenminste 25 m dik. Dit vermindert de geluidsdruk in de ruimte. Acusticell VSP of Akotherm GG zijn hier de juiste keus. Op de Jachten & Boten pagina vindt u meer informatie over het isoleren van uw vaartuig.

Hieronder vindt u alle producten voor het isoleren van de vloer in uw vaartuig

Filteren
  1. Isomat TS
    Isomat TS
    Zware isolatieplaat
    Waardering:
    93%
    • Zware kunststof massaplaat
    • Verschillende toepassingen
    • Industrieel uiterlijk

    Vanaf € 32,26

    (incl. btw)
  2. Agglomer trillingsisolatie vlokkenschuim
    Agglomer
    Trillingsisolatie vlokkenschuim
    Waardering:
    60%
    • Trillingsisolerend schuim
    • Eenvoudig op maat te snijden
    • Is samendrukbaar en blijft elastisch

    Vanaf € 20,06

    (incl. btw)
  3. Merfoplex | Sandwichplaat Okoumé
    Merfoplex
    Sandwichplaat geluidsisolerend
    • Multiplex met Isomat kern
    • Voor woning, studio's en boten
    • Leverbaar in drie variaties

    Vanaf € 585,07

    (incl. btw)
Filteren

Geluidsisolatie voor jacht- en scheepsbouw
Meer informatie over het isoleren van jachten, schepen en sloepen vindt u op de overzichtpagina 'Geluidsisolatie en absorptie voor boot en jacht'.