Luchtschacht isoleren binnenvaartschip

Luchtschacht isoleren van een binnenvaartschip
De luchtschacht van de machinekamer staat tijdens het varen vaak open voor het afvoeren van warmte. De schacht is eigenlijk een groot geluidslek waar motorgeluid een vrije doorgang heeft naar de omgeving. Hierdoor ontstaat geluidsoverlast op het dek en voor de omgeving, bijvoorbeeld tijdens een sluisgang.

Luchtschacht voorzien van Merfocell PUGeluidsisolatie voor de luchtschacht
Om het motorgeluid vanuit de machinekamer te isoleren moet de gehele schacht volledig bekleed worden met een absorptiemateriaal. Er zijn diverse absorptiematerialen waarmee u de luchtschacht van een binnenvaartschip kunt isoleren. Wij adviseren een absorptiemateriaal te gebruiken dat voorzien is van een PU-toplaag. Deze toplaag beschermt het absorptieschuim tegen olie, vocht- en vuil.

Voor binnenvaartschepen en beroepsvaart (CE)
  • Merfocell PU
    Een zelfklevend absorptiemateriaal voorzien van een PU toplaag. Buigzaam polyurethaanschuim, voor zowel vlakke als gebogen ondergrond.
  • Acusticab 
    Een zelfklevend absorptiemateriaal voorzien van een PU toplaag. Ook verkrijgbaar met witte PU toplaag.
Voor de Offshore (IMO)
  • Soliboard
    Niet zelfklevend absorptiemateriaal zonder toplaag. Buigzaam polyimide schuim.

Stappenplan luchtschacht isoleren
Op onze tipspagina vindt u het stappenplan "Luchtschachtisolatie"met foto’s en uitleg uit de praktijk.

Producten voor het isoleren van de luchtschacht:
Filteren
Filteren

Geluidsisolatie voor pleziervaart en beroepsvaart
Bezoek ook onze tipspagina "Geluidisolatie voor boten & jachten" voor het isoleren van motorgeluid, schroefgeluid, apparaten en machines in pleziervaartuigen en binnenvaartschepen. Lees over het isoleren van geluid in machinekamer, motoromkastingen en vertrekken. Heeft u vragen over het isoleren van een vaartuig? Neemt u dan gerust contact met ons op!