Luchtschacht binnenvaartschip

Luchtschacht isolatie voor de binnenvaart

Het geluidsprobleem Binnenvaart isolatie 
De licht- of luchtschacht, voor de ventilatie van de machinekamer, is een open verbinding tussen de machinekamer en het dek. Tijdens het varen staat het luik van de schacht meestal open voor het afvoeren van warmte. Deze (grote) opening is een groot geluidslek met als gevolg dat motorgeluid vrije doorgang heeft naar de omgeving. Hierdoor ontstaat geluidsoverlast op het dek en voor de omgeving, bijvoorbeeld tijdens een sluisgang.

De oplossing
Om het motorgeluid in de machinekamer te houden moet de gehele schacht volledig bekleed worden met een absorptiemateriaal. Er zijn diverse absorptiematerialen waarmee u de luchtschacht van het binnenvaartschip kunt bekleden. Wij adviseren een absorptiemateriaal te gebruiken dat is voorzien van een PU-toplaag. Dit type toplaag maakt het absorptieschuim, dat idealiter minimaal 40 mm dik is, olie, vocht- en vuildicht. In de binnenvaart wordt aan bepaalde materialen en producten eisen gesteld. Een eis kan zijn een CE-certificering of een bepaalde brandclassificering. Op iedere productpagina vindt u een tabblad Documentatie waar u een productblad kunt nalezen. Op deze productenbladen staan alle technische specificaties.

Toepasbare producten

Voor binnenvaartschepen en beroepsvaart (CE)

  • Merfocell PU
    Een zelfklevend absorptiemateriaal voorzien van een PU toplaag. Buigzaam polyurethaanschuim, voor zowel vlakke als gebogen ondergrond.
    Technische specificaties
    Temperatuurbestendigheid: +100 °C (pieken tot max. +120°C)
    Vlamdovend: FMVSS 302 - ASTM D-1692-68.
    Goedgekeurd voor toepassing in machinekamers van jachten die het CE-markering moeten dragen. RL 94/25/EG zoals geamendeerd door RL 2003/44/EG”). Certificaatnummer: CE RCD 1143A. 
  • Flamex PU
    Een zelfklevend absorptiemateriaal voorzien van een PU toplaag. Stijf melamineschuim, toe te passen op een vlakke ondergrond.
    Technische specificaties
    Temperatuurbestendigheid: -43°C tot +100°C (piek tot max. +120 °C).
    Brandclassificering: EN-13501-1 Brandklasse C, rookgetal S2, drupgetal D0. DIN 4102 Klasse B1.

Voor de Offshore (IMO)

  • Soliboard
    Niet zelfklevend absorptiemateriaal zonder toplaag. Buigzaam polyimide schuim.
    Technische specificaties
    Temperatuurbestendigheid: -184 °C tot +260 °C.
    Brandclassificering: Klasse 1 volgens DM 26.684. Gecertificeerd als brand beperkend materiaal volgens IMO Res.MSC.40(64). Gecertificeerd als CE-MED oppervlaktemateriaal volgens IMO Res. A653(16), deel 2 en 5 IMO FTPC Annex 1, MCA Code LY2, RINA regels voor (charter) jachten.

Hieronder vindt u alle beschreven producten voor het isoleren van de luchtschacht
 


Filteren
  1. Acustitape | Afplakband
    Acustitape | Afplakband
    • Voor het afwerken van naden
    • Bestand tot 70°C
    • Olie, vuil- en vochtdichte toplaag

    € 19,28

    (incl. btw)
  2. Merfocell PU | Absorptie
    Merfocell PU | Absorptie
    Waardering:
    90%
    • Olie, vocht- en vuilwerende toplaag
    • Zelfklevend, makkelijk bewerkbaar
    • CE gecertificeerd

    € 23,22

    (incl. btw)
  3. Flamex PU | Absorptie
    Flamex PU | Absorptie
    • Olie, vocht- en vuilwerende toplaag
    • Voor in boten en voertuigen
    • Eenvoudig te verwerken, zelfklevend

    € 32,15

    (incl. btw)
  4. Soliboard | Absorptie
    Soliboard | Absorptie
    • IMO gecertificeerd product
    • Geschikt voor scheepsbouw
    • Lange levensduur

    € 93,46

    (incl. btw)
Filteren

Geluidsisolatie voor jacht- en scheepsbouw
Meer informatie over het isoleren van jachten, schepen en sloepen vindt u op de overzichtpagina 'Geluidsisolatie en absorptie voor boot en jacht'.