Stuurhut isoleren

Wat is het probleem? Stuurhut isoleren
Een lichte stuurhutvloer boven de motor lekt veel motorgeluid waardoor (lange)vaartochten vaak niet echt comfortabel zijn. De overlast in de stuurhut is niet alleen te wijten aan een slecht geïsoleerde vloer maar ook aan het feit dat geluid niet weg kan terwijl dit buiten wel kan. Het “opgesloten geluid” zorgt dan voor een gonzend geluid en wordt ervaren als druk op de oren, zeker bij kleinere stuurhutten is dit het geval. Ook niet geïsoleerde delen van het casco, bijvoorbeeld stalen wanden, kunnen voor overlast zorgen in de stuurhut door het afstralen van trillingen waarneembaar als geluid.

Wat is de oplossing?
Er zijn twee mogelijkheden om de vloer te isoleren:

De eerste methode is de bestaande vloer voorzien van Isomat TS of Isomat KE zodat de vloer zwaarder wordt en daardoor minder geluid afstraalt. Hoe zwaarder het type Isomat des te hoger de isolatiewaarden. Op de Isomat brengt u direct de vloerbedekking aan.

De tweede methode is een combinatie van de eerste methode met als verschil dat u Agglomer over de Isomat aanbrengt met daarop een dragende plaat, bijvoorbeeld multiplex van ±12 mm, om de druk over de relatief zachte Agglomer te verspreiden. Het product Agglomer zorgt voor een ontkoppeling (zwevende vloer) zodat ook resonanties minder kans krijgen om voor overlast te zorgen tijdens de vaart. Deze methode is de beste oplossing, maar kost wel meer ruimte qua vloerhoogte.

Is het schip nog in aanbouw dan voorziet u de spanten van Regufoam Trillingisolatie met daarop de stuurhutvloer geplaatst. Regufoam is de onderbreking tussen het casco en de vloer. Vervolgens wordt de hele vloer voorzien van Isomat KE of Isomat TS zodat deze zo zwaar mogelijk wordt. De Isomat wordt afgewerkt met vloerbedekking.

Tips
Voorzie het plafond van de stuurhut van absorptiemateriaal van tenminste 25 m dik. Dit verminderd de geluidsdruk in de ruimte. Acusticell VSP of Akotherm GG zijn hier de juiste keus. Een prima isolerend alternatief voor multiplex is Merfoplex. Een isolerende constructieplaat van Okoumé multiplex met een kern van 14 kg/m² Isomat.

Hieronder vindt u alle producten voor het isoleren van de stuurhut


Filteren
  1. Agglomer | Trillingisolatie
    Agglomer | Trillingisolatie
    • Trillingisolerend schuim
    • Ontkoppelt geluidsbron
    • Voor zwevende vloeren

    € 6,59

    (incl. btw)
  2. Regufoam | Strips
    Regufoam | Strips
    Waardering:
    90%
    • High-end trillingsisolatie
    • Ontkoppelt geluidsbron
    • Voor wanden en apparaten

    € 10,58

    (incl. btw)
  3. Akotherm GG | Absorptie
    Akotherm GG | Absorptie
    Waardering:
    95%
    • Hoge densiteit van 40kg/m³
    • Dubbelzijdig extra glad afgewerkt
    • Voor binnen en buiten

    € 13,43

    (incl. btw)
  4. Isomat TS | Isolatieplaat
    Isomat TS | Isolatieplaat
    Waardering:
    98%
    • Isolatie voor o.a. deuren en wanden
    • Voor vlakke ondergronden
    • Leverbaar in twee gewichtsklassen

    € 21,65

    (incl. btw)
  5. Isomat KE | Isolatieplaat
    Isomat KE | Isolatieplaat
    Waardering:
    87%
    • Leverbaar in twee gewichtsklassen
    • Vloer- en wandisolatie
    • Geschikt voor lichte constructies

    € 25,98

    (incl. btw)
  6. Merfoplex | Sandwichplaat Okoumé
    Merfoplex | Sandwichplaat
    • Klant en klaar product
    • Geluidsisolerende sandwichplaat
    • In drie varianten leverbaar

    € 301,33

    (incl. btw)
Filteren

Geluidsisolatie voor jacht- en scheepsbouw
Meer informatie over het isoleren van jachten, schepen en sloepen vindt u op de overzichtpagina 'Geluidsisolatie en absorptie voor boot en jacht'.