Advies en tipspagina met geluidsisolatie voor campers. Oplossingen voor geluidsproblemen in campers, de pagina voor camperbouwers en het ombouwen van busjes

Geluidsisolatie voor campers en busjes

Geluidsisolatie voor campers en busjes
Op deze tipspagina vindt u alle geluidsproblemen die zich voor kunnen doen in een camper, of bus voor tot ombouwen naar een camper. Of u nu een Mercedes 608, Hymer, Volkswagenbusje of een Mercedes Sprinter heeft, alle oplossingen en producten zijn toepasbaar in alle typen busjes en campers.

Geluidsproblemen in een camper of bus worden vooral vervelend op lange ritten. Om de reis zo comfortabel mogelijk te maken hebben wij de meest voorkomende geluidsproblemen in busjes en campers hieronder aangegeven. Verderop in de tekst leest u welke geluidsisolatie er moeten worden gebruikt en waar om het geluidsprobleem op te lossen. Alle producten zijn duidelijk gemarkeerd en klikbaar zodat u ze meteen kunt vinden. De beschreven oplossingen zijn tegen windgeruis, rijgeluid, motorgeluid. Ook voor de thermische isolatie van de camper vindt u een product.

Geluidsisolatie voor campers en busjes


Geluidsisolatie tegen windgeruis
Tijdens het rijden kan de wind plaatvlak in trilling brengen, door plaatvlak in het voertuig van ontdreuning te voorzien zal dit sterk worden gereduceerd. Dit zijn plaatvlakken zoals zijpanelen, portieren en het dak. Gebruik hiervoor Vibraflex Normal op verticale vlakken (zijpanelen en portieren) en Vibraflex Butyl (geschikt tot 80 °C) als het product ondersteboven wordt gemonteerd, bijvoorbeeld tegen het dak. Vibraflex Butyl kan ook in de portieren en aan zijpanelen worden aangebracht. Voorzie deze delen van het koetswerk tenminste voor 70% met de eerder genoemde producten voor het beste resultaat.

Geluidsisolatie om rijgeluid te isoleren
Rijgeluid bestaat uit het afrollen van de banden, windgeruis en trillingen van de motor. Rijgeluid komt doorgaans van de wielkasten, bodemplaat en het schutbord. U gebruikt hier een geluidsisolatie, ontdreuning, van ± 6 kg/m² of zwaarder, Vibraflex Extreme ontdreuningsmatjes. Omdat de wielkasten en de bodemplaat geluid doorlaten én in beweging worden gebracht adviseren wij een dekking van 100% voor het beste resultaat. Gebruik Isomat Vloermat voor een fraaie afwerking en meer isolatie.

Thermische camperisolatie
Als het voertuig van binnen goed in de lak zit kunt u de wanden en het dak ook thermisch isoleren. Thermisch isoleren betekend een stilstaande luchtlaag aanbrengen, bijvoorbeeld achter de afwerking van de wanden en het dak. U kunt hiervoor de Akotherm Basic D20 voor gebruiken. De geadviseerde dikte is tenminste 40 mm. De bodemplaat kunt na het ontdreunen ook voorzien van Agglomer D140. Deze 30 mm dikke vlokkenschuim plaat verminderd het optrekken van koude en isoleert rijgeluiden. Op deze schuimlaag brengt u de houtenvloer aan. Leg deze vloer los van de wanden en de wielkasten, zo verminderd u ook contactgeluid.

Motorgeluid isoleren door het dashboard
Vooral de Hymer campers hebben een diep dashboard van kunststof dat nog weleens voor geluidsproblemen zorgt. Het gebrek aan massa is hier het probleem. Monteer met contactlijm Isomat TS van 8 kg/m² op het dashboard en werk dit af met bekleding. De onderzijde van het dashboard, aan de motorzijde, voorziet u van Merfocell GW. Dit is een geluidsisolerend absorptiemateriaal voorzien van een glasdoekweefseltoplaag.

Motorgeluid cabine motorkap (bult)
In sommige voertuigen is er ook in de cabine een motorkap aanwezig, ook wel de “bult” genoemd. Als deze kap al vrij zwaar is, hoeft u alleen de binnenzijde te voorzien van een absorptiemateriaal. Ook hier adviseren wij het product Merfocell GW. Een relatief lichte motorkap in de cabine is zeker te verbeteren en te isoleren met Vibraflex Extreme en wanneer de kap niet al te rond is voorzien van Isomat VM voor een fraaie afwerking en extra isolatie.  

Geluidsisolatie voor de motorkap
Vooral in bussen en campers waar de voorruit vrij rechtop staat kan motorgeluid wat beter hoorbaar zijn. U rijdt als het ware constant het geluid tegemoet. Voorzie de vlakke delen van de motorkap van Vibraflex Butyl (geschikt tot 80 °C) zodat deze voldoende ontdreund is en breng hier een absorptiemateriaal op aan. U kunt hier het best Acusticab met een dikte van 19 mm toepassen. Zo is de kans dat het materiaal de motor raakt het kleinst.

Motorgeluid schutbord
Spoor eerst geluidslekken op, zoals kabeldoorvoer en andere openingen, dit komt bij oudere voertuigen nog weleens voor. Isoleer de bodemplaat en het schutbord bij de chauffeur en de passagier met Vibraflex Extreme. De Isomat VM kan hier voor extra isolatie én een mooie afwerking worden toegepast.

Vragen?
Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neemt u gerust contact met ons op. Meer informatie over voertuig isolatie vindt u natuurlijk op onze voertuigen pagina.