Wat is de oorzaak van slechte geluidsisolatie van de motorkap van de buitenboordmotor?
De motorkap van een buitenboordmotor is meestal van kunststof of polyester gemaakt. Dit soort motorkappen staan bekent om twee zwakheden: gebrek aan massa (lichte kap) en geluidslekken.
Er zijn ook buitenboordmotoren die in een bun zijn geplaatst (soort van overkaping om de motor). Dit zorgt in veel gevallen vaak voor reflecties van het motorgeluid. De bun versterkt het geluid wat het probleem nog wat uitgebreider maakt.
De motorkap isoleren
Als eerste dient u de ruimte tussen de motor en de kap op te meten zodat u kunt bepalen hoe dik het toe te passen geluidsisolerend materiaal kan zijn (probeert u altijd een zo'n dik mogelijk materiaal toe te passen voor het best resultaat). Ten tweede is het goed om te weten wat de maximale temperatuur net onder de motorkap (ongeveer) is, dit speelt een belangrijke rol bij het kiezen van het juiste materiaal.
Begin eerst met het grondig reinigen van de kap. Deze moet beslist brandschoon en ontvet zijn. De temperaturen kunnen behoorlijk oplopen in een kleine motorkap dus zelfklevende producten moeten zo optimaal mogelijk kunnen presteren, dat kan alleen op een echt schone ondergrond.
Zorg tijdens het aanbrengen van de isolatieproducten (hieronder vermeld) voor een naadloze aansluiting zodat er zo min mogelijk geluid kan lekken. Maak eventueel mallen van de te isoleren onderdelen zodat u goed passende delen isolatie kunt monteren. Pak de motor zoveel mogelijk in met een isolatieproduct, maar let natuurlijk op de luchtaan- en afvoer mocht dit nodig zijn.
Producten voor deze toepassing
- Merfocell GW : Geluidsabsorberende plaat voorzien van een glasdoekweefsel toplaag. Bestand tegen temperaturen van -40 °C tot +110 °C. Voorzien van een CE keurmerk.
- Flamex GW : Geluidsabsorberende plaat met een glasdoekweefsel toplaag. Bestand tegen temperaturen van -40 °C tot +150 °C. Voorzien van een CE keurmerk. Uitsluitend op een vlakke ondergrond te monteren.
- Aluglas 15S : Thermisch isolerende absorptieplaat. Geschikt voor beperkte ruimte met hoge temperaturen. Piekbelasting van maximaal 458 ℃.
- Merfocell PU : Geluidsabsorptie voor het bekleden van de bun, niet toepassen in de motorkap! Plak de naden van dit product goed af zodat er geen vocht in kan trekken.
Meer oplossingen
Op de pagina Boten & Jachten vindt u nog meer oplossingen voor het isoleren van vaartuigen, voor zowel pleziervaart als beroepsvaart.
Vragen?
Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neemt u dan contact met ons op, wij geven u graag zo snel mogelijk antwoord op uw vragen.