Oplossingen en producten voor het isoleren van schroefgeluid voor binnenvaart en pleziervaart. Geluidsisolatie en ontdreuning voor de isolatie van schroefgeluid

Geluidsisolatie voor binnenvaart en beroepsvaart, Geluidsisolatie schroefgeluid

Geluidsisolatie voor schroefgeluid en resonanties in het casco
Resonanties afkomstig van bijvoorbeeld de schroef, aandrijfas en de motor worden via het casco en de scheepshuid door een groot deel van het schip verspreid. Dit heeft als gevolg een dreunend geluid in diverse vertrekken. Om deze resonanties te isoleren worden ontdreuningsmaterialen toegepast. Ontdreuning voegt gewicht en stijfheid toe aan het casco dat anders in trilling wordt gebracht.  

Ontdreuningsmaterialen tegen schroefgeluid 
Er zijn twee soorten ontdreuningsmaterialen voor het isoleren van schroefgeluid en resonanties in aluminium of staal, ontdreuningsplaten op bitumen basis, Vibraflex, en ontdreuningspasta, Vibradamp A-90-P. Ontdreuningsplaten kunnen worden toegepast tot een staaldikte van 4 á 5 mm. Dikker staal word beter ontdreund, geïsoleerd, met Vibradamp, i.c.m. Zincor staalplaatjes, welke ook functioneert als een tweecomponenten lijm.

Vibradamp sandwich ontdreuning is een procedé dat arbeidsintensiever is dan het aanbrengen van ontdreuningsplaten, maar het is wel veel effectiever. Dit komt doordat sandwich ontdreuning een lagere verliesfactor heeft. Verliesfactor treedt op als een materiaal minder gaat isoleren naarmate het warmer wordt. De verliesfactor van Vibradamp is lager dan die van plaatmateriaal. Op bepaalde plaatsen in het schip zijn bitumeuze ontdreuningsplaten niet toepasbaar, dit soort materialen kunnen oplossen in brandstoffen zoals diesel. 

Geluidsisolatie door ontdreuning
Voor het isoleren van trillingen, ontdreunen, in het casco, of de scheepshuid, moet een vlak van minimaal één meter rondom een bron worden voorzien van ontdreuning. Wanneer er ruimte is om meer te isoleren is dit sterk aan te raden, zolang u overal maar goed bij kunt om de producten correct aan te brengen en de ondergrond goed voor te bereiden. Voor alle ontdreuningsmaterialen geldt namelijk dat de ondergrond absoluut roest, vuil, vet- en vochtvrij moeten zijn. Ontdreuningsmaterialen dienen op tenminste 15 graden te worden verwerkt.

Vragen over het isoleren van schroefgeluid en resonanties?
Heeft u nog vragen over het isoleren van jachten en schepen? Neem dan gerust contact met ons op.