Geluidsisolatie voor het isoleren van hutten en verblijven in binnenvaart en pleziervaart. Motorgeluid isoleren in hutten van binnenvaartschip en pleziervaartuig

Geluidsisolatie voor binnenvaart en pleziervaartuig, Hutten isoleren

Geluidsisolatie voor hutten en verblijven in binnenvaart en pleziervaart
In binnenvaartschepen kan het isoleren van hutten en verblijven een behoorlijke uitdaging zijn, vooral in oudere schepen waarvan de slaapruimten, kooien, dicht in de buurt van de machinekamer zijn. In jachten is deze uitdaging niet veel anders, om een merkbaar resultaat te realiseren moeten de wanden tussen de machinekamer en de hutten flink worden geïsoleerd. In het ergste geval zal gedacht moeten worden aan zwevende wandconstructies voor het meest optimale resultaat.

Geluidsisolatie voor vloeren en wanden

  • Stalen vloeren en wanden isoleren
    De meest voor de hand liggende isolatiemethode voor stalen vloeren en wanden is ontdreunen met producten zoals Vibraflex BS of Vibradamp. Het beste resultaat wordt behaald met, of in de buurt van, een massaverdubbeling van de ondergrond. Dit zou in theorie een resultaat van 8 dB(a) op kunnen leveren. Hoe zwaarder een wand wordt des te beter. Het handige van ontdreuning is dat het niet uitmaakt aan welke zijde u de producten aanbrengt, binnen of buiten het vertrek.
  • Houten vloeren en wanden isoleren
    Ook de isolatiemethode voor houten vloeren en wanden betekent massa toevoegen. Hoe zwaarder een wand of vloer wordt des te hoger de isolatiewaarden. Door zoveel mogelijk wanden en vloeren te voorzien van Isomat TS14 kunt u een behoorlijke winst verwachten. Isomat wordt aangebracht met behulp van contactlijm en afgewerkt met een plaatmateriaal, bijvoorbeeld multiplex.

Er is altijd een kans dat het gewenste resultaat (nog) niet behaald is, dit kan twee redenen hebben. Er is niet voldoende massa aangebracht of er is der mate veel last van lucht- én contactgeluid dat een doos-in-doos principe nog de enige mogelijkheid is. Dit betekent dat u zwevende wanden en vloer moet gaan plaatsen zodat er een tweede ruimte ontstaat (doos-in-doos principe). Deze methode is bijzonder effectief, vooral tussen een slaapruimte en de machinekamer, maar kost veel ruimte.

  • Zwevende wanden maken
    Een zwevende wand kunt u maken door een frame van houten balkjes te maken en dit frame rondom te voorzien van trillingsisolatie, Regufoam Strips. Dit frame is de basis van de zwevende wand en wordt tussen het casco van het schip geklemd. Om er voor te zorgen dat de wand stevig en trillingsvrij wordt gemonteerd gebruikt u MS-dempers, ongeveer 3 per vierkante meter. Deze trillingsdempers zorgen voor een horizontale ontkoppeling van de zwevende wand. De spouw (holle ruimte) vult u met EcoCoustic Cotton wol platen. De laatste en belangrijkste stap is de wand dicht maken of afwerken met plaatmateriaal. Gebruik hier een zo zwaar mogelijk materiaal voor. Ons advies is een dubbele laag gipsplaat met daar tussen een laag Isomat KE14 verlijmd en geschroefd. Of gebruik maken van een akoestische constructieplaat zoals Merfoplex.

MS-Dempers voor het maken van zwevende wanden
 
MS-Dempers voor het maken van zwevende wanden
 

 

  • Zwevende vloer maken
    Een zwevende vloer wordt gemaakt volgens het massa – veer principe, een zware vloer op trillingsisolatie. Voorzie de wanden van een vertrek van Agglomer Strips, dit functioneert als een trillingsisolerende plint, en schuif hier de zwevende vloerpanelen Akoestifloor Icotop40 tegen aan. Akoestifloor panelen zijn gemaakt van een dubbele laag gipsvezelplaat op een laag trillingsisolatie van 15 mm. Dit zwevende vloer product isoleert zowel contactgeluid als luchtgeluid.

Meer over het isoleren van binnenvaart- en pleziervaartuigen
Op de pagina "Boten & Jachten" vindt u al onze oplossingen en geluidsisolatie voor het isoleren van zowel beroepsvaart als pleziervaart zoals jachten, sloepen en tenders.

Vragen over het isoleren van hutten en verblijven?
Heeft u nog vragen of wilt u product monsters ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op!