Geluidsisolatie voor het stiller maken en isoleren van uw boot, jacht of sloep. Isolatie tegen motorgeluid en schroefgeluid. Akoestiekwinkel, geluidsisolatie voor het isoleren van pleziervaartuigen.

Geluidsisolatie voor boten, jachten en schepen

Geluidsisolatie voor boten, jachten en schepen
Geluidsoverlast van de motor of schroefgeluid doet afbreuk aan het plezier dat u aan uw vaartuig beleefd. Op deze tipspagina geven wij tips voor het isoleren van o.a. motorgeluid en schroegeluid, stellen de isolatiematerialen aan u voor en vertellen wij nog wat over geluidisolatie, geluidsabsorptie en ontdreuning. Meer product eigenschappen en geluidsisolatie voor boten en jachten vindt u ook op de Boten & Jachten pagina. 

Isoleren van motorgeluid
De moter in een boot zorgt voor de meeste overlast. Het motorgeluid wordt al wat geïsoleerd door een barrière zoals een machinekamer, motorkap of omkasting, maar dit is vaak niet voldoende. Om geluid echt goed tegen te houden, te isoleren, moeten deze barrières aan de motorzijde zoveel mogelijk worden voorzien van de juiste geluidsisolatie en vrij zijn van geluidslekken.

Voor geluidsisolatie geldt: Massa = Isolatie
De beste manier van akoestisch isoleren bestaat uit een basis laag van massa, dit zijn dunne maar zware geluidsisolerende producten, met daarover een laag absorptiemateriaal. Een goed isolerende motorkap of omkasting is een solide constructie gemaakt van een stevig materiaal en goede sluiting zonder geluidslekken. Om een motorkap of omkasting goed te laten functioneren wordt de binnen- of buitenkant voorzien van geluidsisolerende matten, bijvoorbeeld Isomat TS 14 of Isomat KE 14.
Isomat zorgt voor een massa verhoging en dus hogere isolatiewaarden tegen laag frequent motorgeluid.

Bij het aanbrengen van massa is het niet belangrijk aan welke zijde u dit monteert. Hoe zwaarder de Isomat is, des te hoger de isolatiewaarde, des te beter het eindresultaat. Gaat u zelf een omkasting maken? Dan is Merfoplex de juiste keuze als constructieplaat. Deze plaat heeft een kern van Isomat wat zorgt voor een uitstekende akoestische isolatie.

Geluidsabsorptie tegen motorgeluid
Een motorkap of omkasting isoleert u aan de binnenzijde met absorptiemateriaal. Hiermee isoleert u midden- en hoog frequent motorgeluid. De zware Isomat platen isoleren de lagere frequenties. Er zijn diverse geluidsabsorptieplaten voor het isoleren van verschillende boten, jachten en schepen. U kiest een product altijd op hittebestendigheid en dan op dikte, hoe dikker de absorptieplaat is, des te meer geluid er geabsorbeerd wordt. Hieronder vindt u de meest gebruikte absorptiematerialen met hittebestendigheid.

Diverse absorptieproducten met diverse eigenschappen

Acusticab
Absorptieschuim met een olie en vochtwerende PU toplaag. Algemeen toepasbaar, bestand tot een temperatuur van 70 ºC, zelfklevend. Kleuren zwart en wit. Decoratief verdichte toplaag. Diverse dikten.

Flamex GW
Stevig absorptieschuim met een GW toplaag. Alleen toe te passen op een vlakke ondergrond. Bestand tot een temperatuur van 150 ºC continu.

Flamex PU
Stevig absorptieschuim met een PU toplaag. Alleen toe te passen op een vlakke ondergrond. Bestand tot een temperatuur van 100 ºC continu. Zelfklevend. Zwarte toplaag, diverse dikten.

Merfocell GW
Akoestisch absorptieschuim met een GW toplaag. Toe te passen op een vlakke ondergrond. Bestand tot een temperatuur van 100 ºC.

Merfocom
Samengestelde zware isolatieplaat met een combinatie van geluidsisolatie en geluidsabsorptie. Bestand tot een temperatuur van 100 ºC. Let op: Monteer Merfocom met behulp van plakpennen wanneer het product onderste boven wordt gemonteerd vanwege het hoge gewicht. De lijmlaag van de zelfklevende producten zijn bestand tot een temperatuur van 70 ºC. Bij twijfel gebruikt u de plakkenpennen met Nelson afwerkkapje.

Merfocell PU
Soepel absorptieschuim met een olie- en vochtwerende PU toplaag. Algemeen toepasbaar, bestand tot een temperatuur van 70 ºC. Zelfklevend. Kleur zwart. Diverse dikten.

Motoromkasting isoleren, Merfocell PU

Merfocell PU toegepast in de motoromkasting

 

Ontdreunen = Isoleren
Contactgeluid ontstaat doordat plaatvlakken in trilling worden gebracht wat vervolgens de lucht in beweging zet en hoorbaar wordt. Trillingen in het casco afkomstig van de motor, schroef, boegschroef en apparaten zoals een generator worden omgezet in geluid en zorgen voor overlast door heel het vaartuig. De relatief lichte scheepshuid transporteert deze trillingen via wanden en vloeren tot ver in het vaartuig. Vibradamp ontdreuningspasta met daarin Zincor staalplaatjes gedrukt, isoleren trillingen direct bij de bron. De trillingen worden direct geneutraliseerd doordat het behandelde vlak als het ware wordt vastgehouden, net zoals men een gong kan vasthouden zodat deze bijna geen klank kan afgeven bij het aanstoten.

Vibradamp sandwich ontdreuning wordt aangebracht tot ruim een meter rondom de bron. Hoe meer er wordt toegepast, des te beter het resultaat zal zijn. Toepassingsgebieden: Spiegel, zwemplateau, bodem-/scheepshuid, wanden, vloeren en de scheepshuid rondom de boegschroef. Het ontdreunen van een polyester scheepshuid, wanden en luiken kunt u ook doen met Isomat TS8 of TS14.  

Isoleren van de vloer, dek of luik
Een vloer, dek of luik boven de motor is vaak een bron van overlast doordat deze star gemonteerd en licht van gewicht is. Ontkoppel de vloer door tussen de spanten (vloerliggers) en de vloerdelen Regufoam Strips te monteren. Zo voorkomt u contactgeluid. Vervolgens wordt de vloer voorzien van Isomat TS14 of KE14 massa platen, dit maakt de vloer 14 kg/m² zwaarder, wat de isolatiewaarde merkbaar verbeterd.

Vragen over het isoleren van een boot?
Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neemt u gerust contact met ons op. De Boten & Jachten pagina bevat meer oplossingen voor een stille vaart.