Op deze tipspagina vindt u alle geluidsproblemen die zich voor kunnen doen in campers en voertuigen die bestemd zijn tot ombouwen naar een camper.

Geluidsisolatie voor campers

Voor welke voertuigen is deze pagina geschikt?

Op deze tipspagina vindt u alle geluidsproblemen die zich voor kunnen doen in campers en voertuigen die bestemd zijn tot ombouwen naar een camper. Dus of dat u nu een Mercedes 608, Hymer, Volkswagen of een Mercedes Sprinter heeft, alle beschreven oplossingen en producten zijn toepasbaar in ieder voertuig.

Welke oplossingen vind ik hier?

Geluidsproblemen in voertuigen worden vooral vervelend op lange ritten. Om de reis zo comfortabel mogelijk te maken hebben wij de grootste herriemakers hieronder bij het voertuig aangegeven. Verderop in de tekst leest u welk product u waar dient toe te passen voor het beste resultaat.

U vindt oplossingen voor geluidsproblemen met de daarvoor geschikte producten waar u op kunt klikken zodat u ze meteen vindt. De beschreven oplossingen zijn tegen windgeruis, rijgeluid, motorgeluid. Ook voor thermische isolatie vindt u een product.

Windgeruis isoleren

Tijdens het rijden kan de wind plaatvlak in trilling brengen, door plaatvlak in het voertuig van ontdreuning te voorzien zal dit sterk worden gereduceerd. Dit zijn plaatvlakken zoals zijpanelen, portieren en het dak. Gebruik hiervoor Vibraflex Normal op verticale vlakken (zijpanelen en portieren) en STP Blacksilver als het product ondersteboven wordt gemonteerd, bijvoorbeeld tegen het dak. STP Blacksilver kan ook in de portieren en aan zijpanelen worden aangebracht. Voorzie deze delen van het koetswerk tenminste voor 70% met de eerder genoemde producten voor het beste resultaat.

Rijgeluid isoleren

Rijgeluiden bestaan uit het afrollen van de banden, windgeruis en trillingen van de motor. Rijgeluiden komen doorgaans van de wielkasten, bodemplaat en het schutbord. U gebruikt hier een ontdreuning van ± 6 kg/m² of zwaarder, dit zijn de producten Vibraflex Extreme en STP Aerobomb. Omdat de wielkasten en de bodemplaat geluid doorlaten én in beweging worden gebracht adviseren wij een dekking van 100% voor het beste resultaat.

Thermisch isoleren

Als het voertuig van binnen goed in de lak zit kunt u de wanden en het dak ook thermisch isoleren. Thermisch isoleren betekend een stilstaande luchtlaag aanbrengen, bijvoorbeeld achter de afwerking van de wanden en het dak. U kunt hiervoor de Akotherm Basic D20 voor gebruiken. De geadviseerde dikte is tenminste 40 mm. De bodemplaat kunt na het ontdreunen ook voorzien van Agglomer D140. Deze 30 mm dikke vlokkenschuim plaat verminderd het optrekken van koude en isoleert rijgeluiden. Op deze schuimlaag brengt u de houtenvloer aan. Leg deze vloer los van de wanden en de wielkasten, zo verminderd u ook contactgeluid.

Motorgeluid dashboard

Vooral de Hymer campers hebben een diep dashboard van kunststof dat nog weleens voor geluidsproblemen zorgt. Het gebrek aan massa is hier het probleem. Monteer met contactlijm Isomat TS van 8 kg/m² op het dashboard en werk dit af met bekleding. De onderzijde van het dashboard, aan de motorzijde, voorziet u van Merfocell GW. Dit is een absorptiemateriaal voorzien van een glasdoekweefseltoplaag.

Motorgeluid cabine motorkap (bult)

In sommige voertuigen is er ook in de cabine een motorkap aanwezig, ook wel de “bult” genoemd. Als deze kap al vrij zwaar is, hoeft u alleen de binnenzijde te voorzien van een absorptiemateriaal. Ook hier adviseren wij het product Merfocell GW. Een relatief lichte motorkap in de cabine is zeker te verbeteren en te isoleren met Vibraflex Extreme en wanneer de kap niet al te rond is voorzien van Isomat VM voor een fraaie afwerking en extra isolatie.  

Motorgeluid motorkap

Vooral in bussen en campers waar de voorruit vrij rechtop staat kan motorgeluid wat beter hoorbaar zijn. U rijdt als het ware constant het geluid tegemoet. Voorzie de vlakke delen van de motorkap van STP Blacksilver zodat deze voldoende ontdreund is en breng hier een absorptiemateriaal op aan. U kunt hier het best Acusticab met een dikte van 19 mm toepassen. Zo is de kans dat het materiaal de motor raakt het kleinst.

Motorgeluid schutbord

Spoor eerst geluidslekken op, zoals kabeldoorvoer en andere openingen, dit komt bij oudere voertuigen nog weleens voor. Voorzie de bodemplaat en het schutbord bij de chauffeur en de passagier voor 100% van een ontdreuningsmateriaal, zoals Vibraflex Extreme of STP Aerobomb, beide zijn hier toepasbaar. De Isomat VM kan hier voor extra isolatie én een mooie afwerking worden toegepast.

Productkeuze- en verschillen

Wij hebben de beste producten al vermeldt bij de diverse geluidsproblemen maar er zijn alternatieven en verschillen te noemen:

  • Vibraflex /  STP: Het grootste verschil tussen beiden producten is dat STP gemakkelijker is te verwerken. Het resultaat qua isolatie zal ongeveer hetzelfde zijn. Meer informatie over STP Standartplast op onze tipspagina.
  • Vibraflex in doosje / Vibraflex UF: De grootverbruiker kan i.p.v. Vibraflex Normal of Extreme in doosjes ook gebruik maken van Vibraflex UF. Vibraflex UF50 is gelijk aan Vibraflex Normal en Vibraflex UF80 gelijk aan Vibraflex Extreme. Let wel dat Vibraflex UF een minimale afname heeft van 5 m² per type(!). Vibraflex UF wordt op een pallet bij u afgeleverd (afhalen is ook mogelijk).
  • Merfocell GW / Acusticab: Merfocell GW en Acusticab zijn beiden absorptiematerialen geschikt voor het isoleren van de motorkap. Het grootste verschil tussen beiden is de temperatuurbestendigheid, de keuze tussen beide producten hangt daarvan af. Merfocell GW bestand tot 110 °C. Acusticab tot 80 °C.

Vragen?

Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neemt u gerust contact met ons op. Meer informatie over voertuig isolatie vindt u natuurlijk op onze voertuigen pagina.