Geluidsisolatie voor het stiller maken van uw boot, jacht of sloep

Uitleg over het isoleren van schepen en jachten

Geluidshinder tijdens het varen doet afbreuk aan het plezier dat u aan uw vaartuig beleefd. In dit (beknopte) artikel worden de verbeterpunten voor een (plezier)vaartuig genoemd en uitgelegd. De eigenschappen van de genoemde producten vindt u op de desbetreffende productpagina’s. 

Verminder motorgeluid
De aandrijving van een boot zorgt voor de meeste overlast. Het motorgeluid wordt al wat tegengehouden door een barrière zoals een machinekamer, motorkap of omkasting maar dat is meestal niet voldoende. Om geluid echt goed tegen te houden, te isoleren, moeten deze barrières aan de motorzijde zoveel mogelijk zijn bekleed met de juiste akoestische isolatie en vrij zijn van geluidslekken.

Massa = Isolatie
De beste manier van akoestisch isoleren bestaat uit een basis laag van massa (dunne maar zware akoestische isolatie) met daarover een laag absorptiemateriaal (om klanken of luchtgeluid te doven). Een goed isolerende motorkap of omkasting is een solide constructie gemaakt van een stevig materiaal en goede sluiting zonder geluidslekken(!). Om een motorkap of omkasting goed te laten functioneren wordt de binnen- of buitenkant voorzien van Isomat TS8 of Isomat TS14. Dit zorgt voor een massa verhoging van 8 of 14 Kg/m², bij het aanbrengen van massa is het niet belangrijk aan welke zijde u dit van de kap of omkasting monteert. Hoe zwaarder de kap uiteindelijk wordt des te hoger de isolatiewaarde, des te beter het eindresultaat. Heeft u een bestaande situatie waar de motorbehuizing bestaat uit stalen wanden die dikker zijn dan 4 mm? Dan verhoogd u de massa en de stijfheid met ontdreuningspasta Vibradamp en Zincor staal plaatjes. Na volledig uitharden van deze pasta brengt u hier absorptiemateriaal over aan. Gaat u zelf een omkasting maken? Dan is Merfoplex de juiste keuze als constructieplaat. Deze plaat heeft een kern van Isomat wat zorgt voor een uitstekende akoestische isolatie.

Absorptie = Doven
Een motorkap of omkasting bekleedt u aan de binnenzijde, voor het “doven” van motorgeluid, met absorptiemateriaal. Er zijn een aantal producten ontwikkeld voor diverse situaties zoals; buitenboordmotor, weinig ruimte en hoge temperaturen. Grote schepen met zwaar c.q. laag dieselmotor geluid. Jachten en schepen met ruime machinekamers. In ruimten waar hoge temperaturen voorkomen, dus waar het absorptiemateriaal heel dicht in de buurt van hete motordelen of de uitlaat komt, gebruikt u het best Aluglass 15S. Dit geldt vooral voor de buitenboordmotorkap en kleine motor omkastingen. Omwikkel in deze situaties de uitlaat met Glassfiberband, dit verminderd de kans dat u zich brand bij onderhoud aan de boot. Daarnaast beschermd de band het toegepaste absorptiemateriaal. In een motorkap of omkasting waar de afstand tussen motordelen en absorptiemateriaal maar 10 á 15 cm bedraagt gebruikt u een product met een GW toplaag.

Diverse producten met diverse eigenschappen

  • Acusticab: Soepel absorptieschuim met een olie en vochtwerende PU toplaag*. Algemeen toepasbaar, bestand tot een temperatuur van 70 ºC, zelfklevend. Kleuren zwart en wit. Decoratief verdichte toplaag. Diverse dikten.
  • Flamex GW: Stevig absorptieschuim met een GW toplaag*. Alleen toe te passen op vlakke wanden. Bestand tot een temperatuur van 150 ºC continu.
  • Flamex PU:  Stevig absorptieschuim met een PU toplaag. Alleen toe te passen op een vlakke ondergrond. Bestand tot een temperatuur van 100 ºC continu. Zelfklevend. Zwarte toplaag, diverse dikten.
  • Merfocell GW: Soepel absorptieschuim met een GW toplaag. Ook toe te passen op gebogen vlakken. Bestand tot een temperatuur van 100 ºC.
  • Merfocom: Stijve samengestelde plaat met een isolatie kern van Isomat TS8 op 3 mm schuim- ontkoppeling en een 25 mm dikke MerfoCell GW absorptieplaat. Bestand tot een temperatuur van 100 ºC. Let op: Monteer MerfoCom met behulp van plakpennen wanneer het product tegen de onderkant van een vloer, omkasting of luik wordt gemonteerd vanwege het gewicht. De lijmlaag van de zelfklevende producten zijn bestand tot een temperatuur van 70 ºC. Bij twijfel gebruikt u de plakkenpennen met Nelson afwerkkapje. *Glasdoek Weefsel toplaag.   Heeft u meer dan 15 cm ruimte tussen hete motoronderdelen? Dan kunt u gebruik maken van de volgende absorptiematerialen (mits voldoende ventilatie).
  • Merfocell PU: Soepel absorptieschuim met een olie- en vochtwerende PU toplaag. Algemeen toepasbaar, bestand tot een temperatuur van 70 ºC. Zelfklevend. Kleur zwart. Diverse dikten.

Jachtisolatie

Merfocell PU toegepast in de motorkist

Isoleren van scheepshuid en casco
Een (te) weinig gebruikte manier van isoleren is het sandwich-ontdreuning principe, terwijl dit een zeer effectieve manier van isoleren is. Pas toe op staal met dikten vanaf 4 mm om resonanties te isoleren en zo het afstralen van geluid sterk te reduceren, zowel binnen als buiten het vaartuig.

Ontdreunen = Isoleren
Contactgeluid ontstaat doordat plaatvlakken in trilling worden gebracht wat vervolgens de lucht in beweging zet en hoorbaar wordt. Trillingen in het casco afkomstig van de motor, schroef, boegschroef en apparaten zoals een generator worden omgezet in geluid en zorgen voor overlast door heel het vaartuig. De relatief lichte scheepshuid transporteert deze trillingen via wanden en vloeren tot ver in het vaartuig. Vibradamp ontdreuningspasta met daarin Zincor staalplaatjes gedrukt, isoleren trillingen direct bij de bron. De trillingen worden direct geneutraliseerd doordat het behandelde vlak als het ware wordt vastgehouden, net zoals men een gong kan vasthouden zodat deze bijna geen klank kan afgeven bij het aanstoten. Vibradamp sandwich ontdreuning wordt aangebracht tot ruim een meter rondom de bron. Hoe meer er wordt toegepast, des te beter het resultaat zal zijn. Toepassingsgebieden: Spiegel, zwemplateau, bodem-/scheepshuid, wanden, vloeren en de scheepshuid rondom de boegschroef. Het ontdreunen van een polyester scheepshuid, wanden en luiken kunt u ook doen met Isomat TS8 of TS14.  

Isoleren van de vloer, dek of luik
Een vloer, dek of luik boven de motor is vaak een bron van overlast doordat deze star gemonteerd en licht van gewicht is. Ontkoppel de vloer door tussen de spanten (vloerliggers) en de vloerdelen door Agglomer stroken te monteren. Zo voorkomt u contactgeluid. Vervolgens wordt de vloer voorzien van Isomat TS14 of KE14J massa platen, dit maakt de vloer 14 Kg/m² zwaarder, wat de isolatiewaarde merkbaar verbeterd.

Wilt u persoonlijk advies? Contact
Wij geven u graag zo snel mogelijk antwoord op uw vragen. Wilt u liever meteen antwoord op uw vragen? Bel ons dan op (+31) 0183-643885.