- Flamex PUVuilwerende Absorptieplaat
- Geluidsabsorberende en brandveilig
- Olie- en vochtdichte PU toplaag
- Voorzien van een zelfklever
(incl. btw)Vanaf € 39,97
- Flamex GWAbsorptie plaat
- Absorptieplaat met toplaag
- Hittebestendig tot max. 150 graden
- Voor het absorberen van motorgeluid
(incl. btw)Vanaf € 65,42
Geluidisolatie en geluidsabsorptie plaatsen in het motorruim van uw boot
De machinekamer isoleren
De machinekamer grenst vaak aan andere vertrekken zoals een slaapruimte, stuurhut of achterdek. Het motorgeluid houdt u daar het best tegen door wanden en luiken te isoleren door ze te voorzien van Isomat TS (of bij grotere projecten met Isomat KE). Deze platen zijn te verlijmen met Saba Select lijm (gebruik 0,5 liter/m²). Voor extra goede bevestiging raden wij aan gebruik te maken van enkele schroeven met platte kop op de hoeken van de plaat.
Geluidsisolatie, in de vorm van massa platen zoals Isomat, werkt met name tegen de lage frequenties van motorgeluid. Het beste resultaat wordt behaald wanneer de massa van de wanden en/of luiken verdubbeld kan worden. Let op dat de isolatieplaten naadloos aansluiten zodat er geen geluidslek ontstaat.
Na het aanbrengen van geluidsisolerende producten wordt er een geluidabsorberend materiaal aangebracht om het geluid van bijvoorbeeld de motor, compressor of andere bronnen te “doven”. In een machinekamer is over het algemeen voldoende ruimte tussen de motor en het absorptiemateriaal, hitte is hier geen probleem. Er kan gebruik worden gemaakt van Acusticab, Merfocell PU of Flamex PU, het laatste product kan alleen op vlakke delen worden toegepast! Ook hier moeten de platen onderling goed aansluiten op elkaar om geluidslekken te voorkomen. Plak de naden tussen de platen af met AcustiTape zodat er geen vocht, vuil of stof in kan trekken.
De motoromkasting isoleren
In veel pleziervaartuigen, met name in sloepen, wordt de motor afgeschermd door een omkasting. Dit is vaak een “kist” die over de motor is geplaatst. Het materiaal van deze kist is vaak licht van gewicht, bijvoorbeeld dun multiplex, en houdt daarom weinig geluid tegen. Ook sluit de motoromkasting vaak niet aan tot op de bodem van het vaartuig wat vervolgens een geluidslek vormt.
De gemakkelijkste manier van isoleren is de binnenzijde van de omkasting(kist) te voorzien van Merfocom. Deze combi plaat bestaat uit meerdere lagen en zorgt voor zowel isolatie als absorptie. U kunt ook zelf ook producten samenstellen om zo voor uw situatie de optimale isolatie te realiseren. Voorzie de omkasting van binnen van Isomat TS (hoe zwaarder, hoe beter) en werk dit af met een absorptiemateriaal naar keuze. Bij weinig ruimte (-10 cm) tussen de motor en het absorptiemateriaal gebruikt u Merfocell GW of Flamex GW. Bij een ruime (+12 cm) omkasting kunt u gebruik maken van Acusticab, Merfocell PU of Flamex PU. In plaats van producten te combineren kunt u ook alleen absorptiemateriaal toepassen bijvoorbeeld in een renovatie klus.
Aandachtspunten
Voorkom geluidslekken door kieren en naden, maar zorg wel voor voldoende ventilatie/koeling voor de motor. Stil ventileren kan door een labyrint te maken waar de lucht door wordt aan- of gevoerd. Dit labyrint bekleed u van binnen met Acusticab 13mm dik. Zo kan er wel lucht naar de motor, maar het geluid kan niet of nauwelijks naar buiten.
Een andere manier is gebruik maken van de Aluphon demper. Een aluminium buis met een 25 mm dikke wand die van binnen is geperforeerd en gevuld met een absorptiemateriaal. Als er al ventilatie voorzieningen zijn dan kunt u deze wellicht akoestisch verbeteren doormiddel van Tecnocell of de ronde Inno dempers aan te brengen, afhankelijk van de vorm van het ventilatiekanaal.