Wielkasten isoleren

Het isoleren van rijgeluiden

Rijgeluiden bestaan uit afrolgeluid van de banden, motor- en uitlaatgeluid en windgeruis. Rijgeluiden komen het voertuig vooral binnen door de wielkasten en de bodemplaat. Dit geluidsprobleem is vrij eenvoudig te verminderen door het aanbrengen van ontdreuningsmatjes. Door plaatvlakken van de carrosserie te voorzien van deze matjes worden de vlakken als het ware vastgehouden, het afstralen van geluid wordt daardoor aanmerkelijk verminderd.

Stappenplan voor het isoleren van wielkasten

Stap 1: Kierafdichting
Bij oude auto's kunnen door veroudering kieren ontstaan. Iedere kier is een geluidslek en zal ervoor zorgen dat luchtgeluid doordringt in de cabine. Een voorbeeld van een dergelijk geluidslek is het missen van rubbers rondom een deel van de autodeur. In dergelijke gevallen kan het plaatsen van nieuwe rubbers goede verbeteringen geven. Onder de motorkap dient u er voor te zorgen dat er in het schutbord geen openingen zitten die kunnen fungeren als geluidslek. Het is belangrijk dat alle kieren worden dichtgemaakt.

Stap 2: Ontdreuning
Door rijden komen de wielkasten en de rest van de auto in trilling. Deze trillingen zijn in de cabine waarneembaar als geluid. Om dit geluid tegen te gaan dient u de wielkasten, de deurpanelen, de bodemplaat en (optioneel) het dak en de kofferbak te ontdreunen. Hiervoor gebruikt u bij voorkeur Vibraflex Extreme of STP Aero voor de bodem en de wielkasten. Voor de deuren gebruikt u Vibraflex Normal of STP Black Silver. Laat de Vibraflex ontdreunings-platen zover als mogelijk achter de pedalen door lopen, maar zorg er wel voor dat u deze kan bedekken met het autotapijt. Voor een goede demping van rijgeluiden dient u minimaal 70% van het oppervlak te dempen.

Stap 3: Geluidsisolatie
Het rijgeluid dat u nu nog hoort komt door het carrosserie heen en is alleen verder te reduceren door te extra geluidsisolatie te plaatsen (het toevoegen van massa). Geluid isoleren doet u door de bodem (tot zover mogelijk achter de pedalen) te bekleden met de Isomat VM vloermat: deze geluidsisolerende vloermat heeft een hoge massa, een antislip toplaag en ziet er fraai uit waardoor het gewoon als vloerbedekking gebruikt kan worden.

Stap 4: Geluidsabsorptie (optioneel)
In het interieur kunt u Acusticell VSP plaatsen om overig rijgeluid te absorberen. Deze geluidsabsorptieplaat is voorzien van een fraaie, geperforeerde toplaag van kunstleer, waardoor het geschikt is om het interieur verder mee af te werken. Voor het bekleden van het dak kunt ook Tecnocell geluidsabsorptie gebruiken. Dat is bijvoorbeeld door een klant van ons in zijn Land Rover geplaatst.

Hieronder vindt u alle beschreven producten voor het isoleren van de wielkasten:

Filteren
  1. Tecnocell
    Tecnocell
    Geluidabsorberend schuim
    • Voorzien van een verdichte, vernopte toplaag
    • Geluidsabsorptieschuim
    • Voorzien van een zelfklever

    Vanaf € 28,39

    (incl. btw)
  2. Isomat VM
    Isomat VM
    Geluidsisolerende vloermat
    Waardering:
    95%
    • Kunststof plaat
    • Geluidsisolerend
    • Geschikt voor oa campers, vrachtwagens, tractoren

    Vanaf € 82,89

    (incl. btw)
Filteren

Voertuig isoleren
Op onze verzamelpagina Voertuig Isolatie vindt u meer informatie over het isoleren van diverse voertuigonderdelen zoals motorkap isolatie, wielkast isolatie en portier isolatie.