Ruimtelijke stiltestructuur - ode aan Herman de Vries.

Mondriaanhuis Amersfoort

Tot 18 oktober 2015 kunt u in het Mondriaanhuis in Amersfoort de tentoonstelling “Anders Abstract” gaan bezoeken. Voor de tentoonstelling, met ondertitel “Kijken met je handen en voelen met je oren” had het Mondriaanhuisakoestische producten nodig om het werk van Sarah van Sonsbeeck uit te voeren. Sarah is geen onbekende voor de Akoestiekwinkel.

In 2013 heeft zij ook een kunstwerk gerealiseerd met akoestiek in het onderwerp. Zij heeft toen het product Offecct Scrunch in haar werk “MISTAKES I'VE MADE” toegepast.

Voor het werk, ruimtelijke stiltestructuur – ode aan herman de vries, was wel even wat meer nodig. Lees hier meer informatie over de tentoonstelling. Dit kunstwerk telt namelijk ruim 40 vierkante meter aan Flamex Basic absorptie materiaal! Aan de realisatie van het werk is 3 dagen gewerkt. Het is ontstaan vanuit een toevalsberekening. Het Mondriaanhuis heeft een document ontvangen met de 37 coördinaten die als uitkomst uit deze berekening zijn gekomen (lengte-, breedte- en hoogtecoördinaat).


 

Alle Flamex Basic platen hangen op de centimeter nauwkeurig aan de plafondconstructie. Omdat het een toevalsberekening betreft zal het werk nooit twee keer hetzelfde kunnen worden uitgevoerd.

Akoestiekwinkel.nl bedankt Sarah van Sonsbeeck voor, wederom, het vertrouwen in onze producten en Marjory Degen voor de samenwerking en het warme ontvangst in het Mondriaanhuis!

Een woord van het Mondriaanhuis
Ruimtelijke stiltestructuur – ode aan herman de vries van Sarah van Sonsbeeck

Kunstenaar Sarah van Sonsbeeck, in 1976 in Amsterdam geboren, studeerde architectuur en werkte een aantal jaren als architecte, waarna ze de Rietveld Academie deed. Haar afstudeerproject ging over geluid.

Zolang van Sonsbeeck kunst maakt, werkt ze met het fenomeen stilte of juist de onbeheersbaarheid van stilte. Van Sonsbeeck maakte de installatie ruimtelijke stiltestructuur – ode aan herman de vries die direct geïnspireerd is op de ruimtelijke toevalstructuur van de Nul-kunstenaar herman de vries.

Zowel de ‘toevallige’ totstandkoming van het oorspronkelijke werk van herman de vries, als wel het feit dat het werk er nog  zo ontzettend actueel uitzag, maakte dat van Sonsbeeck het werk wilde namaken. Echter gebruikte ze in plaats van  piepschuim een replica van Flamex platen;  dit zijn een soort van geluidssponzen die worden gebruikt om galm in een ruimte aanzienlijk te reduceren. Qua uiterlijke verschijningsvorm lijken de werken van Sarah wel geïnspireerd op de kunst van de Nul-beweging, maar op inhoudelijk vlak is er wel een groot verschil tussen de Nul-beweging en Van Sonsbeeck. Van Sonsbeecks’ werken zijn namelijk allemaal ontstaan vanuit een persoonlijke interesse, zoektocht en fascinatie voor het fenomeen stilte, of juist het ontbreken daarvan.

Door stilte ervaart u wanneer er geluid is. Stilte heeft dus alles met geluid te maken! Als u heel dichtbij de installatie van Van Sonsbeeck gaat staan, kunt u iets horen... Alsof er bij uw oor geluid wordt weggezogen.

De feitelijke gegevens over het werk
Sarah van Sonsbeeck, ruimtelijke stiltestructuur (ode aan herman de vries), 2015, flamex platen, 400 x 350 x 350 cm (h x b x l), Courtesy Annet Gelink Gallery, Amsterdam. Mede mogelijk gemaakt door Akoestiekwinkel.

Vragen? Contact
Heeft u nog vragen over dit onderwerp of de toegepaste materialen? Neemt u dan gerust contact met ons op.