Een compleet isolatieplan voor een Land Rover

Eén van de meest iconische voertuigen ooit gemaakt is misschien toch wel de Land Rover Defender. Toen deze zeer veelzijdige terreinwagen in 1948 voor het eerst van de band rolde waren er nog geen akoestische materialen zoals vandaag de dag. Het lawaai van de Land Rover Defender hoorde er gewoon bij en bracht ook een stukje beleving met zich mee. Tegenwoordig rijden veel mensen de Defender als tweede auto en dan valt het lawaai veel meer op. De wens is dan om met simpele aanpassingen het voertuig stiller en comfortabeler te maken. Hierdoor is een gesprek met de bijrijder mogelijk en behoren langere ritten ook tot de mogelijkheid. De Akoestiekwinkel heeft een heel scala aan oplossingen en bijpassende producten om aan deze wens te voldoen.

Het beste resultaat behaald u door het voertuig in één keer helemaal te isoleren. Het eindresultaat valt dan veel meer op. Wanneer u het project in fasen uitvoert valt dat minder op.

Motorgeluid
Het verminderen van motorgeluid begint met het isoleren van de motorkap. Reinig de motorkap grondig zodat deze 100% vet- vocht- en stofvrij is. Beplak vervolgens alle vlakke delen met STP Black Silver. Deze manier van isoleren noemt men ontdreunen, het maakt de kap zwaarder waardoor er minder geluid doorstraald. Vervolgens brengt u een absorptiemateriaal aan over de dempingsmatjes om het geluid te “doven”. U gebruikt hier Acusticab met een dikte van 19 of 25 mm dik, afhankelijk van de vrije ruimte. Heeft u weinig ruimte of is er sprake van veel warmte? Gebruik dan de Merfocell GW, een meer warmtebestendig absorptiemateriaal met een glasdoekweefsel toplaag. De genoemde producten zijn allemaal zelfklevend, u heeft geen lijm nodig. Zorg ervoor dat de absorptiematerialen de motor niet kunnen raken!  

Motorgeluid komt ook via het schutbord, bodemplaat en de stoelbakken in de cabine. Het schutbord (ook wel firewall genoemd) is de afscheiding tussen de cabine en het motorcompartiment. Ook dit vlak moet ontdreunt (geïsoleerd) worden. U kunt dit het beste vanaf de cabinezijde doen, niet aan de motorzijde.

Wanneer er volop ruimte aan de motorzijde is kunt u daar Aluglass monteren. Dit voorkomt het doorstralen van hitte. Aluglass absorbeert ook geluid maar wordt voornamelijk als hitteschild gebruikt. Bij weinig ruimte heeft het geen zin om allemaal kleine stukjes materiaal te monteren, er zijn dan teveel geluids- en hittelekken.

Het isoleren van het schutbord gaat met behulp van de zwaardere typen dempingsmatjes. De best keuze is Vibraflex Extreme of STP Aero Bomb, deze twee producten isoleren het best laagfrequent geluid. Beide producten worden alleen verticaal of horizontaal gebruikt en nooit ondersteboven gemonteerd, dus niet aan het dak of motorkap bevestigen! U brengt de producten aan als een sticker, zonder luchtbellen eronder. Gebruik de Aandrukroller voor een goede hechting en gebruiksgemak van de dempingsmatjes. Voor extra isolatie en een fraaie afwerking kunt de Isomat VM (Vloermat) aanbrengen, al dan niet vast gekit. Bekijk hier de video hoe u De motorkap ontdreunt en isoleert.

Rijgeluiden
Het afrollen van de banden en windgeruis zorgt, zeker bij een grof bandenprofiel, voor flink wat geluidsoverlast. Dit geluid komt vooral door de wielkasten, bodemplaat en de kofferbak. Hier kunt u het beste gebruik maken van de Vibraflex Extreme of de STP Aero. Beplak zoveel mogelijk plaatvlak met deze dempingsmatjes voor een optimaal resultaat.

De zwaardere ontdreuningsmatjes zorgen voor aardig wat gewichtstoename maar geven wel het beste resultaat. Is gewicht een probleem, omdat u bijvoorbeeld vaak het terrein in gaat, dan kunt u ook de lichtere Vibraflex Normal of STP Black Silver. Ook hier is de Isomat VM (Vloer mat) een ideale afwerking met extra isolatie. Leg de mat los als u regelmatig het terrein in gaat of wanneer de mat nat kan worden. Monteren van de mat gaat met een aantal dotjes montagekit.

Diverse isolatie
Wat overblijft zijn bijvoorbeeld onderdelen zoals het dak, de portieren en de zijpanelen. Deze onderdelen resoneren ook en stralen dus geluid af. Tegen het dak, dat in de zomermaanden behoorlijk warm kan worden, gebruikt u de lichte matjes STP Black Silver. Eventueel werkt u dit af door zelf een vlak hemeltje te maken met het absorptiemateriaal Acusticell VSP. Dit product is verkrijgbaar in de kleur zwart met een geperforeerd kunstlederen toplaag.

Door de stoelbakken komt ook geluid de cabine in. Voorzie deze daarom van Vibraflex Normal met daarover de originele bekleding. Wanneer u de originele bekleding niet (meer) heeft, gebruikt u Isomat VM. Nadat u de zijpanelen heeft behandeld met dempingsmatjes Vibraflex of STP is het voertuig optimaal geïsoleerd. 

Instructiefilmpjes 

Vragen? Contact
Neemt u dan contact met ons op, wij geven u graag zo snel mogelijk antwoord op uw vragen. Wilt u liever meteen antwoord op uw vragen? Bel ons dan op (+31) 0183-643885.