Tips voor het isoleren van campers, met name de Mercedes 508 en 608.

Akoestische isolatie voor de Mercedes 508 en 608

Mercedes 508 en 608 isolatie
De Mercedes Old Timer bussen zijn één van de meest populaire voertuigen die, in sommige gevallen, letterlijk omgetoverd worden tot fantastische campers. Dit type Mercedes bus is ideaal om te verbouwen naar een camper, maar akoestisch wat minder ideaal. In dit artikel schenken wij aandacht aan de typen 508 en 608. Daarnaast bespreken we hoe de meest voorkomende geluidsproblemen kunnen worden aangepakt. De meeste isolatiemethoden zullen ook toe te passen zijn in de Hanomag en Hanomag-Henschel. Heeft verder interesse in dit model voertuig, kijkt u dan ook eens op de Dubbellucht Club website: https://www.dubbellucht.nl/ 

Camper
De motorkap buiten
Het meest voorkomende geluidsprobleem is motorgeluid. De bus heeft een kleine stalen motorkap aan de buitenkant, onder de voorruit, en een motorkap in de cabine, de wel bekende dikke bult. Bij het isoleren is het belangrijk om de juiste producten op de juiste plaats te monteren dus leest u dit artikel aandachtig door. De stalen kap buiten moet eerst worden ontdreunt. Dit doet u met de zogenaamde dempingsmatjes zoals STP Black Silver of Vibraflex Normal. Deze producten houden als het ware de motorkap vast zodat deze niet langer kan resoneren, het gong-effect is dan weg. Ook voegt dit materiaal gewicht aan de kap toe waardoor er minder geluid kan worden afgestraald. Over de ontdreuningsmatjes brengt u vervolgens een absorptiemateriaal aan om motorgeluid te absorberen. In het geval van de motorkap buiten, waar voldoende ruimte is tussen hete motor onderdelen en het absorptiemateriaal, gebruikt u Acusticab met een minimale dikte van 19 mm. Dit product is zelfklevend en voorzien van een olie en vochtdichte toplaag.

De motorkap binnen (de bult)
De binnenkap wordt níet ontdreunt, in ieder geval niet aan de motorzijde, de temperaturen lopen daar te hoog op. U kunt de buitenzijde van de motorkap wel voorzien van Vibraflex Extreme ontdreuningsmatjes. Om het geheel fraai af te werken én extra te isoleren brengt u de Isomat VM aan over de Vibraflex. Isomat VM (vloermat) is niet zelfklevend, maar kan met de Zettex lijmspray worden gemonteerd. De bult wordt aan de binnenzijde voorzien van Merfocell GW. Dit is een zelfklevend absorptiemateriaal met een glasdoekweefsel (GW) toplaag welke bestand is tegen een temperatuur van +/- 100 graden. Wordt de temperatuur hoger dan gebruikt u beter Aluglass, dit product is ook geschikt voor het maken van een hitteschild. Voor beide producten geldt: Hoe dikker, hoe beter.  

Bodemplaat, schutbord en wielkasten
Deze vlakken laten motor- en rijgeluiden door en worden het best geïsoleerd met Vibraflex Extreme of de STP Aero Bomb. Voorzie zoveel mogelijk vlakken van deze producten voor een optimaal resultaat. Verwarm de producten goed zodat ze lekker soepel zijn en de ondergrond volledig bedekken, ook in profileringen van bijvoorbeeld de wielkasten.  

Portieren, zijpanelen en het dak
Dit zijn vaak grote vlakken die gemakkelijk in resonantie worden gebracht en vervolgens geluid afstralen. Voorzie minimaal 70% van deze vlakken van, niet al te zware, dempingsmatjes. U gebruikt op deze plaatsen de Vibraflex Normal voor de zijpanelen en portieren. De STP Standartplast producten kunt u overal aanbrengen, ook tegen het dak. Deze extra soepele dempingsmatjes zijn wat minder zwaar en verwerken zeer gemakkelijk, tijdswinst dus.

Thermisch Isoleren
Uw camper of bus thermisch isoleren kan met Akotherm polyesterwol. Vul holle ruimten van bijvoorbeeld het dashboard met dit materiaal voor een optimale isolatie. Wij adviseren een minimum dikte van 40 mm te gebruiken, bijvoorbeeld achter de betimmering c.q. interieur panelen.

Meer informatie over voertuigen isoleren
Op de tipspagina Camper & Bussen isolatie vindt u nog meer informatie.  Op de Voertuig pagina vindt u diverse toepassingen met instructiefilmpjes. 

Vragen? Contact
Neemt u dan Contact met ons op, wij geven u graag zo snel mogelijk antwoord op uw vragen.