Na de motor zijn vooral de banden een flinke bron van geluidoverlast in een auto. Motorgeluid van personenwagens is dominant tot een snelheid van ± 40 à 45 km/u. Daarboven hoort u voornamelijk rijgeluid.

Showcase Hummer deel 6: geluidsisolatie en ontdreuning van een Hummer H1

Na de motor zijn vooral de banden een flinke bron van geluidoverlast in een auto. Motorgeluid van personenwagens is dominant tot een snelheid van ± 40 à 45 km/u. Daarboven hoort u voornamelijk rijgeluid. Door de wielkasten te isoleren kunt u rijgeluid tegengaan. In deel 6 van onze showcase laten wij zien hoe we dat bij de Hummer H1 hebben gedaan.

Het rijgeluid van de wielkasten ontstaat door trillingen die door de banden aan de carrosserie worden doorgegeven. Dit is contactgeluid. Naast deze vorm van geluidsoverlast wordt er ook geluidshinder veroorzaakt door het insluiten en ontsnappen van lucht tussen het wegdek en de banden. Dit wordt ook wel het air-pumping-effect genoemd (een wegdek van ZOAB vermindert dit effect enorm). Dit geluid komt ook door de wielkasten naar binnen.

Door het plaatsen van Geluidsisolerende ontdreuningsplaten op de wielkasten gaat u rijgeluid tegen. Bij ontdreunen wordt massa aan het plaatwerk toegevoegd. Hierdoor neemt de stijfheid van het carrosseriedeel toe, waardoor er minder rijgeluid in het interieur zal doordringen. Producten zoals Vibraflex, StP StandartPlast, Vibradamp A90-P en Silent Running zijn dé ideale producten voor het ontdreunen van staal, aluminium, polyester, hout en kunststof. Deze dempingsmaterialen zorgen ervoor dat de ondergrond (zoals een wielkast) minder snel zal resoneren. Hierdoor heeft u minder last van rijgeluid in uw auto.

Om uit te leggen hoe ontdreunen werkt nemen we het voorbeeld van een gong (muziekinstrument). Als u de gong vrij laat hangen dan hoort bij het aantikken een duidelijke klank. Als u de gong vasthoudt dan hoort u bij het aantikken praktisch geen klank. Bij het ontdreunen van de wielkasten proberen we hetzelfde resultaat te bereiken. Bovendien heeft het gebruikte materiaal een isolerende werking. Naast trillingen wordt ook geluid tegengehouden.

Tips voor het isoleren van de wielkasten van uw auto
De beste manier van isolatie van uw wielkasten is door de wielkasten te voorzien van Vibraflex Extreme of STP Aero. U plaatst deze dempingsmaterialen aan de binnenzijde van het voertuig. Ontvet en reinig de wielkasten eerst grondig en beplak vervolgens het gehele oppervlak met deze producten. Nadat de wielkasten zijn voorzien van ontdreunings producten kunnen ze worden afgewerkt met akoestische bekleding zoals Isomat VM vloermat. Dit is een fraaie dempingsmat met een slijtvaste toplaag. Ook de bodemplaat kan hiermee bedekt worden.

Meer informatie over voertuig isolatie
Op de pagina met oplossingen voor Voertuig isolatie vindt u de probleemgebieden die het meest voorkomen. Meer tipspagina's over diverse typen voertuigen vindt u hier:

Wilt u persoonlijk advies?
Neemt u dan Contact met ons op, wij geven u graag zo snel mogelijk antwoord op uw vragen. Wilt u liever meteen antwoord op uw vragen? Bel ons dan op (+31) 0183-643885.