Luchtschacht binnenvaartschip

Wat is het probleem? 
De luchtschacht van de machinekamer staat tijdens het varen vaak open voor het afvoeren van warmte. De schacht is eigenlijk een groot geluidslek waar motorgeluid een vrije doorgang heeft naar de omgeving. Hierdoor ontstaat geluidsoverlast op het dek en voor de omgeving, bijvoorbeeld tijdens een sluisgang.

Wat is de oplossing?
Om het motorgeluid in de machinekamer te houden moet de gehele schacht volledig bekleed worden met een absorptiemateriaal. Er zijn diverse absorptiematerialen waarmee u de luchtschacht van het binnenvaartschip kunt bekleden. Wij adviseren een absorptiemateriaal te gebruiken dat voorzien is van een PU-toplaag. Deze toplaag beschermt het absorptieschuim tegen olie, vocht- en vuil.  

Welke producten gebruik ik waar?
Voor binnenvaartschepen en beroepsvaart (CE)

  • Merfocell PU: Een zelfklevend absorptiemateriaal voorzien van een PU toplaag. Buigzaam polyurethaanschuim, voor zowel vlakke als gebogen ondergrond. 
  • Flamex PUEen zelfklevend absorptiemateriaal voorzien van een PU toplaag. Stijf melamineschuim, toe te passen op een vlakke ondergrond.

Voor de Offshore (IMO)

  • Soliboard: Niet zelfklevend absorptiemateriaal zonder toplaag. Buigzaam polyimide schuim.

Stappenplan
Op onze tipspagina vindt u het stappenplan Luchtschachtisolatie met foto’s en uitleg uit de praktijk.

Hieronder vindt u alle beschreven producten voor het isoleren van de luchtschacht
 

Filteren
Toepassing
Selectie verfijnen
Filteren
Filteren

Geluidsisolatie voor jacht- en scheepsbouw
Meer informatie over het isoleren van jachten, schepen en sloepen vindt u op de overzichtpagina 'Geluidsisolatie en absorptie voor boot en jacht'.